10 tipikus közösségi média hiba, amit a vállalkozások elkövetnek39 min read

Online marketing

A közösségi média marketing mára egy nagyon erős, általánosan elfogadott eszközzé vált vállalkozások, nonprofit szervezetek számára abból a célból, hogy fő tevékenységüket kommunikálják.

#hetimeeting

Ezeken a felületeken új felhasználókat érhetnek el, hűséges és elkötelezett követőket szerezhetnek, és folyamatosan kapcsolatot tarthatnak közönségükkel anélkül, hogy fizetniük kellene. A mondat második fel persze nem igaz, de jól hangzik, nem? Miért nem igaz? Mert az ezekre a felületekre szánt időnk is pénz, de ma már a közösségi oldalakon csak akkor tudunk hatékonyak lenni, ha hirdetésekre is szánunk pénzt.

Sokan küzdenek, hogy elérjék a kívánt eredményeket, de az valahogy nem akar jönni, mert nem használják megfelelően a platformokat. Ez sokkal gyakrabban fordul elő mint gondolnád, még olyan márkák esetében is, amelyek igazán hűséges közönséggel rendelkeznek! Többségük ugyanazokat a gyakori, látszólag ártatlan hibákat követik el újra és újra, és ezek miatt tapasztalják azt, hogy a siker nem akar jönni. Nézzük a leggyakoribb hibákat, melyeket felismerve reméljük, nem követed el őket!

Hiba neve: Az összes felületen jelen vagy!

Az egyik legnagyobb hiba, amit cégek elkövetnek, hogy az „összes” közösségi média oldalon jelen szeretnének lenni. Ez azt takarja, hogy nem csupán lefoglalják a saját nevüket az adott platformon, komoly erőforrást is szánnak mindegyik felületre. A közepes és nagy cégek tehetik ezt meg, de mindenki mástól napi szinten rengeteg időt elvesz. Inkább próbálj meg csak arra az 1-2 platformra koncentrálni, amelyek a legjobbak a vállalkozásod számára. Inkább legyen 1 professzionálisan felépített és az üzleti folyamatodba integrált fiókod, mint sok, de rossz!

Vannak olyan vállalkozások is, amelyek nem tudják pontosan, hogy milyen platformok használatára van szükségük, ezért sokszor olyan média felületeket választanak ki, amelyekben számukra a nem megfelelő célcsoport található meg. Szóval először is, tisztában kell lenned azzal, hogy kik is pontosan a célcsoportjaid. Ha az idősebb korosztályt szeretnéd megcélozni, a 40-55 év közötti embereket, akkor nem ajánlatos a legújabban megjelenő média felületeken, mint például a Tiktok-on vagy a Snapchat-en keresni őket, mivel ezeket az alkalmazásokat jelenleg csak a fiatalok használják nagy számban.

Ennek a hibának a része az, amikor minden platformon ugyanazzal a tartalommal próbálod a közönségedet elérni. Pedig mindegyik platformon más közönséged lesz, annak az sajátosságai miatt is, és más tartalmak kapnak rajta nagyobb hangsúlyt.

„Tisztában kell lenned azzal, hogy kik is pontosan a célcsoportjaid.”

Hiba neve: Nem hirdetsz a megfelelő helyeken!

A marketingnek sok régóta működő alapelve van, ami nem változik, de rengeteg, online felületekhez kötődő trend van, amit folyamatosan nyomon kell követni, hiszen azok állandó változásban vannak. Miután kiválasztottad, hogy hol szeretnél hirdetni, azt is figyelembe kell venned, hogy ott milyen média felületek számítanak a legnépszerűbbeknek. Erre példa a Pinterest, ami külföldön sokkal felkapottabb, mint itthon. Világszerte a médiafelületek terén a Facebook örvendhet a legnagyobb népszerűségnek, viszont ez nem azt jelenti, hogy csak ezen a platformon hirdethetsz! Mára a második helyen az Instagram helyezkedik el és a LinkedIn is egyre népszerűbb alkalmazásnak számít.

Az Instagram és a Facebook story módjának a megjelenése újdonságot vitt a social media világába. Kutatások segítségével megállapították, hogy a story módba kitett hirdetések, nagyobb százalékban keltik fel az emberek figyelmét mintsem azok, amelyeket a vállalkozások, a közösségi média hírfolyamukon tesznek közzé.

Idő után viszont ezeken a médiafelületeken a nagyobb siker elérésének érdekében el kell kezdened fizetett hirdetéseket is készíteni. Ezekkel a hirdetésekkel, gyorsabban szerezhetsz nagyobb követőtábort.

Hiba neve: Nem kezeled jól a közösségi média oldalaidat!

Ha megvannak a csatornáid, már csak azt kell megtanulnod, hogy hogyan kezeld azokat. Sok vállalkozás az összes oldalát ugyanazzal a tematikával kezeli. Például Instagram-on, hosszabb történetek közzétételével nem fogsz követőket szerezni, viszont ha ezeket a történeteket képek segítségével meséled el, máris felkelted az emberek érdeklődését. A képek segítségével kell megtanulnod megmutatni, hogy mit is csinál pontosan a te vállalkozásod. A hosszabb történeteket viszont a Facebook-on simán posztolhatod.

Ezeken az oldalakon az is nagyon fontos, hogy a profilod minden adatot tartalmazzon. Például mindenképpen foglalja magába a céged elérhetőségeit, illetve tüntesd fel a honlapod elérhetőségét is, ahol az érdeklődők többet megtudhatnak vállalkozásodról. Facebook-on például a profil kitöltésével a felhasználók alap kérdéseire is választ tudsz már adni. Insatgram-on pedig a legjobban céged rövid ismertetését emoji jelekkel tudod feldobni illetve a megfelelő mennyiségű hashtag-ak használatával. Nagyon fontos, hogy figyelj a kommunikációra, a színekre, a betűtípusra, mert ezekkel is egy egységesebb képet mutatsz vállalkozásodról az érdeklődők számára.

„Sok vállalkozás elköveti azt a hibát, hogy nem egy előre megtervezett stratégia mentén tesznek közzé bejegyzéseket, hanem össze-vissza posztolgatnak.”

Hiba neve: Nem tudod kezelni a posztjaidat!

Sok vállalkozás elköveti azt a hibát, hogy nem egy előre megtervezett stratégia mentén tesznek közzé bejegyzéseket, hanem össze-vissza posztolgatnak. Például gyakran előfordul, hogy egy cég hetekig nem rak ki posztokat, aztán hirtelen egy nap alatt 5-6 poszt is megjelenik. Ha nem szeretnél bele esni te is ebbe a hibába, akkor érdemes lenne előre megtervezned, hogy melyik médiafelületre, mikor és mit szeretnél kiposztolni. Ennek érdekében létrehozhatsz magadnak egy tartalomnaptárt is, amelyben nyomon tudod követni a már megjelenő posztjaid tartalmait, illetve a közzétételek dátumát is.

Arra is figyelj, hogy a hangsúly nem a mennyiségen, hanem a rendszerességen van. Nagyon fontos az is, hogy bármit posztolsz, mindig ellenőrizd le, mivel a helyesírási hibák negatív hatást kelhetnek az olvasókban.

A posztok tartalmával kapcsolatban az egyik leggyakoribb hiba, amit a cégek elkövetnek, hogy csak a saját vállalkozásukról osztanak meg információkat. Ne a cégedről posztolj folyamatosan, hanem olyan tartalmakat is hozz létre, amelyek megszólítják a követőidet, amellyel cselekvésre tudod őket bírni.

Hiba neve: Nem kommunikálsz a követőiddel!

Ha már jelen vagy a közösségi médiafelületeken, akkor azt is érdemes tudnod, hogy nagyon sok felhasználó ezeken a felületeken lép kapcsolatba a vállalkozásokkal. Kérdéseket tesznek fel, kommentelnek és üzeneteket is küldenek, amelyekben érdeklődnek a termékeid, szolgáltatásaid iránt, illetve megosztják tapasztalataikat ezekkel kapcsolatban. Ezért nagyon fontos, hogy napi szinten kommunikálj velük, mivel ezzel is azt az érzést fogod kelteni bennük, hogy törődsz velük és fontosak számodra.

Fontos a felhasználókkal való kommunikációban az is, hogy vond bele őket a posztjaidba, érezzék, hogy személyesen hozzájuk szólnak a bejegyzéseid. Készíthetsz nekik nyereményjátékokat is, amely során például egy megosztás vagy egy like megtételével szerezhetnek jutalmakat.

Sok cégnél a kommunikáció során az is előfordul, hogy csak az értékesítésre fókuszálnak. Ez eredményezheti a célközönség elpártolását is.

Hiba neve: Követőket vásárolsz!

Vannak vállalkozások, amelyek igazi vásárlószerzés helyett fizetnek embereknek azért, hogy kövessék őket a médiafelületeken, így nagyobb népszerűséget szerezve. Viszont fizetett hirdetések használatbavételével igazi vásárlókat szerezhetsz, akik nem csak a pénz miatt követnek és nem is fognak elpártolni tőled, ha éppen nem tudod kifizetni a megbeszélt összegeket.

Hiba neve: Nem egységes a grafika!

Nagyon fontos a megfelelő betűtípus és szín használata. Az egységes grafikának köszönhetően, meg tudnak különböztetni a fogyasztók a többi versenytársadtól, illetve az egységes betűk és színek rendezettséget tükröznek.

Hiba neve: Nem alkalmazol videó marketinget!

A videókra sokkal több megosztás érkezik, mint bármilyen bejegyzésre vagy képre. Ez azért van így, mert az emberek érdeklődését a vizuális elemek sokkal jobban felkeltik.

Hiba neve: Nem méred a teljesítményt!

Folyamatosan figyelned kell tevékenységed eredményeit. Ezt megteheted külső oldalak segítségével is, vagy akár a közösségi média oldalak elemzési funkcióját is használhatod. Ezek az elemzések megmutatják, hogy egy posztod hány ember ért el, mennyi megosztás és kattintás történt.

Hiba neve: Mindent egyedül csinálsz!

Nagyon nehéz feladat napi szinten minden olyan közösségi média oldalra 1-2 posztot készíteni, amit használsz. Sem időd, sem energiád nem lesz folyamatosan ezekkel foglalkozni. A legjobb lenne, ha egy közösségi médiával foglalkozó céget is belevonnál ezek megtervezésébe és együtt sokkal gyorsabban és könnyebben meg fogjátok oldani ezen felületek kezelését.

Írjunk neked, ha új tartalom jelenik meg az oldalon?

Ígérjük, nem fogunk feleslegesen zaklatni!



    Reklámtartalmú e-mailek fogadásához hozzájárulok.