Az influenszerek igazat mondanak?36 min read

Egyéb

Manapság a közösségi média oldalakon megjelenő véleményvezéreknek (influenszereknek) köszönhetően a cégek kaptak egy plusz reklámozási lehetőséget, amellyel népszerűsíteni tudják termékeiket, szolgáltatásaikat az online felületeken. 

#hetimeeting

Viszont azzal sok influenszer és sok megbízó cég nincs tisztában, hogy ezeket a hirdetéseket és tartalmakat milyen szabályok szerint kell feltüntetni a különböző oldalakon. Ha tovább olvasol, akkor megtudhatod, hogy a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a megfelelő szponzorált tartalmak megjelenítése érdekében milyen tájékoztatót adott ki. 

Összegyűjtötték, hogy kiknek és mire kell odafigyelniük az ilyen jellegű tartalmak megjelenítése érdekében. A tájékoztató célja, hogy a jövőben a fogyasztók tudatosságát fejlesszék. A cikk végén egy példát is olvashatsz, amelyben egy híres influenszer, a megbízó cég és a támogató cég is hibát követtek el, amely remek példaként szolgál a nem megfelelően feltüntetett tartalmak megjelenítése terén.

A GVH szerint kik a véleményvezérek?

„Olyan, a digitális környezetben befolyás gyakorlására, fogyasztói vélemény formálására képes személy, aki akár eseti partnerként, akár dedikált márkanagykövetként online tartalmat tesz közzé saját weboldalán, közösségi média oldalán, esetleg egyéb online platformon, függetlenül attól, hogy a tartalom a sajátja vagy vendégbejegyzés; a legtöbb esetben a véleményvezér elkötelezett követőbázissal rendelkezik.”

„Ideértendő egyebek mellett a közszereplő, de az – akár kiskorú – youtuber, blogger, vlogger egyéb online tartalmakat (így például Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Snapchat bejegyzések) közzétevő személy is.”

Miért fontos a megfelelő megjelenés?

Azzal nincs probléma, hogy a cégek véleményvezérek segítségével próbálják elérni, megszólítani célcsoportjaikat. Ezen tartalmak megosztása történhet például Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube posztok vagy blog és vlog bejegyzés kereteiben. Mivel az influenszerek óriási hatást gyakorolnak a fogyasztók véleményére fontos, hogy a követők tisztában legyenek azzal, hogy a megbízó és a terméket népszerűsítő személy között üzleti kapcsolatról van szó, nem pedig arról, hogy a véleményvezérek csak szórakozásból osztják meg tapasztalataikat, az egyes márkákkal kapcsolatban. 

Ha viszont tényleg üzleti kapcsolatról van szó, akkor az már reklámozást jelent, amit szintén fel kell tüntetni a tartalmak közzététele esetén. Sok cég szándékosan megkéri az influenszereket, hogy saját bejegyzésként tűntessék fel véleményeiket a termékeikkel kapcsolatban, hiszen ezzel is a hitelesség látszatát keltik. Ez nem helyes, mivel a fogyasztóknak tudniuk kell, hogy valós tapasztalatok, érzelmek megosztásáról van szó. Ennek a hibának a része az, amikor minden platformon ugyanazzal a tartalommal próbálod a közönségedet elérni. Pedig mindegyik platformon más közönséged lesz, annak az sajátosságai miatt is, és más tartalmak kapnak rajta nagyobb hangsúlyt.

Mire vonatkoznak a GVH szabályai?

Ellenszolgáltatás

Minden olyan ösztönző tényező ide tartozik, amit a közzétételért cserébe nyújtanak. Ilyen a pénzbeli juttatás, vagy akár a megbízó cég termékeinek ingyenes használata, amiért más esetben ellenértéket kellene fizetni.

Kereskedelmi gyakorlat

„A kereskedelmi gyakorlat jogszabályban meghatározott fogalom. Magában foglal minden, az áru fogyasztók részére történő értékesítésével, szolgáltatásával vagy eladásösztönzésével közvetlen kapcsolatban álló magatartást, s így minden olyan információközlést is, amely közvetlen összefüggésben van egy vállalkozás önálló foglalkozásával vagy gazdasági tevékenységével. ”

Felelősség

„A tartalom közzétételéért felelős az a vállalkozás, amelynek a kereskedelmi gyakorlattal érintett áru értékesítése, eladásának ösztönzése közvetlenül érdekében áll. ” Tehát, a véleményvezérrel együtt működő cégekre is ugyan úgy vonatkoznak a szabályok.

Mit kell feltüntetni a szponzorált tartalmak megosztásánál?

A tartalom

Mint ahogyan a cikk elején már említve volt, nagyon fontos odafigyelni arra, hogy egy tartalom saját véleményen alapszik-e vagy valamilyen ellenszolgáltatás kereteiben alakult ki. Egy tartalom lehet például egy vélemény, egy poszt, egy hozzászólás, reakció, szponzorált poszt vagy akár fogyasztói érdeklődést felkeltő cikk is. Főleg az influenszerek számára nagyon fontos, hogy feltüntessék, hogy egy tartalom megosztásának az ötlete, pontosan honnan is származik. Nagyon fontos, hogy az influenszer a megbízó termékével kapcsolatban a valóságot és az igazságot közvetítse a fogyasztók irányába. Fontos, hogy a tartalom legyen egyértelmű, könnyen értelmezhető a fogyasztó számára.

Az üzleti kapcsolatot jól látható helyen kell feltüntetni, ami a fogyasztó figyelmét nem kerülheti el. Arra is oda kell figyelni, hogy a különböző elektrotechnikai eszközökön az üzleti kapcsolat hogyan jelenik meg, hiszen telefonon és asztali gépen is a platform alakja változik. Ezért érdemes a fontos információkat az első két-három sorban feltűntetni, mivel okostelefonon a tartalom bővebb leírásának megtekintéséhez használatos Tovább gomb segítsége nélkül is ez a pár sor olvasható.

Közösségi média felületek különbségei

Tisztában kell lenni azzal, hogy bár hasonlítanak a  közösségi oldalak, vannak különbségeik is. Minden felületen máshogyan kell a tartalmakhoz fűződő megjelöléseket beállítani. Például a Facebook-on található „branded content tag” egy olyan hirdetési eszköz, amely a márkához kapcsolódóan azonnal megjelöli a szponzor személyét és a poszt támogatóját is.

Hashtag jelölések

Elsőre mindenkinek az Instagram juthat eszébe, viszont hashtag-et vagy címkét nem csak ezen a felületen, hanem például Facebook-on is lehet használni. Az a legfontosabb, hogy #-ként milyen szavak vannak feltüntetve. Ami a legfontosabb, hogy a szponzorált tartalmú hashtag-ek első helyen legyenek feltüntetve, a kevésbé fontos hashtag-ek előtt. Illetve a márkanevet is érdemes feltüntetni, ezzel megkönnyítve a tájékoztatást a piaci szereplők között.

Mit érdemes elkerülni?

A hashtag jelölések egyáltalán nem utalnak arra, hogy fizetett tartalom megjelenítéséről van szó, ezért nem szabad elfelejteni, hogy ezt az információt máshol kell feltüntetni az adott tartalmon belül. Az üzleti kapcsolatnak mindenképp nyilvánosnak, könnyen megtalálhatónak és láthatónak kell lennie. Nem jó megoldás, hogyha kisebb betűmérettel van írva, vagy a posztok alján, eldugott helyen lelhető fel.

Hogyan lehet elkerülni ezeket a hibákat?

A hirdetőknek nagyon fontos, hogy az általuk partneri kapcsolatban lévő véleményvezérek, mindenképpen tudják, a szponzorált tartalmak közzétételére vonatkozó jogi elvárásokat. Ezért érdemes olyan szerződéseket és programokat létrehozni, amellyel biztosítani tudják, hogy a velük kapcsolatban álló véleményvezérek a szabályok szerint osztják meg a szponzorált tartalmakat, illetve nem árt egy olyan program, amely segítségével, figyelemmel lehet kísérni az influenszerek által közzé tett szponzorált tartalmakat.

Kasza Tibor, mint influenszer, a Telekom, mint reklámozó cég és a GoldenEye, mint közreműködő közvetítő vállalkozás az egyik példa  a szponzorált tartalmak nem megfelelő közvetítésére. Most csak figyelmeztetést kaptak, viszont ez egy remek példa arra, hogy fontos odafigyelni, hogy valós tartalmak közvetítésével legyenek megszólítva a fogyasztók. Erről bővebben itt olvashattok. 

+ 1 érdekes TED talk a témával kapcsolatban:

Forrás:

Írjunk neked, ha új tartalom jelenik meg az oldalon?

Ígérjük, nem fogunk feleslegesen zaklatni!



    Reklámtartalmú e-mailek fogadásához hozzájárulok.