A közösségi média mára az egyik legfontosabb tényezővé vált a vásárlási döntésben, hiszen az emberek 93%-a közösségi oldalakon tájékozódik a kiválasztott termékről.

Facebook – pislákoló gyertya, amit mégsem érdemes eloltani

A 2018-ban rájárt a rúd a Facebookra, persze nem ok nélkül. Egyik botrány érte a másikat és ha ez nem lett volna elég, a kék óriás folytatta az oldalak eléréseinek csökkentését. Viszont ebben az évben már a Facebook a csoportokon is „letekerte a hangerőt”, így azok organikus elérése is megközelíti a nullát. Aki idén Facebookból akart bevételt, az bizony keményen fizetett is még a saját követői eléréséért is. Azért azt is jegyezzük meg, hogy a Facebook hirdetések költsége még mindig a legalacsonyabb más csatornákhoz képest, de az aranyláz már rég a múlté. A jövőben a cégek által fenntartott Facebook nyitott vagy zárt csoportokban is a hirdetéseké lesz a főszerep, ha sokakat szeretnénk elérni.

Instagram – robog a vonat, de még fel lehet rá ugrani

Az Instagram még mindig hozza az elvárt számokat, pedig az elérés-csökkenési algoritmus itt is be lett vezetve. Az elérés még mindig elég jó, ha jó a tartalom, a reklámzaj még mindig alacsony. A cégek viszont mérsékelten szálltak be az Insta tartalom gyártásába, hiszen sokan még a rendszeres Facebook tartalommal is megizzadnak. De őszintén, hogyan is tudnák a márkák/cégek ezt a sebességet tartani?

A véleményvezérek, akik tényleg szenvedéllyel gyártanak tartalmat, 2018-ban elég jól befutottak és tulajdonképpen vállalkozást építettek ismertségükre. Már közhely, hogy az Über a legsikeresebb taxis cég, miközben egyetlen saját autója sincs, az Air B’N’B a legsikeresebb szállásfoglaló anélkül, hogy egyetlen saját tulajdonú szállása lenne, stb. Ez a néhány nagy cégnél érzékelt trend most akár a szilveszteri tűzijáték, ezernyi kis darabra robbant. Szinte minden területen egy-egy olyan influencer mondja meg, milyen sminket használjunk, mibe öltözzünk, vagy milyen kütyüt vegyünk, akiknek saját üzlete nincs is, csak önjelölt szakértőként „felépítették magukat”. Viszont a te céged konkurenciájává váltak, hiszen nagyobb hangerővel mondják el, melyik terméket vegyék. És legtöbbször nem az általad forgalmazott termékre voksolnak, hanem azokéra, amelyik tetszik nekik, vagy amelyik cég megfizette a véleményüket…

Az influencerek saját csatornáikon sokszor arcpirítóan nagy áron mondják el véleményüket, hiszen mára ők lettek (főleg YouTube-on, Instán) a kommunikáció leghatékonyabb csatornái – de könnyen lehet, hogy ez időleges. Ha a cégek ráébrednek, hogy ők valójában MÉDIAvállalatok, és ma szinte ez az elsődleges feladatuk a gyártás, vagy kereskedelem, tehát a saját alapszolgáltatásuk mellett (előtt?), akkor könnyen visszavehetik a vezető szerepet Instagramon is. Viszont kell hozzá SZENVEDÉLY. Na ebben segítünk mi, hiszen épp most is egy postot írunk, ahelyett, hogy a negyvenkettedik szelet bejglivel fojtanánk le a nagyi töltött káposztáját! 😀