Szerintem bátran kijelenthetjük, a színek pszichológiája lerágott csontként lifeg minden dizájnnal, marketinggel, pszichológiával foglalkozó szakember szürkeállományában és kismilliószor átbeszéltük, hogy a sárga bizony irigy, a piros vad és a kék megbízhatóságot jelent, mégis mi az asztalra csaptunk, és azt mondjuk: Tudunk ennél izgalmasabb adatokat a témáról!

Egy Soulban végzett piackutatás arra keresett választ, hogy a vásárlók hogyan értékelik, az érzékszerveiket milyen arányban használják, amikor kiválasztanak egy terméket. A résztvevők 92,6%-a mondta, hogy a termékek vásárlása során leginkább a vizuális tényezők voltak a döntők, és csupán 5,6% gondolta úgy, hogy fontosabb volt számára a termék anyaga. 0,9% volt, akiknek a szaglás és a hallás a legfontosabb – egyébként fontos megjegyezni, hogy nem az aktuális vásárlásukra nézték a statisztikát, hanem általánosságban, mint vásárlói szokásokat térképezték fel a kutatók. (Nem bírom ki, hogy ne jegyezzem meg: azért a 0,9% szagolgatós és fülelgetős vásárlót megnézném egy Tescos nagybevásárlás során…)

Hogy egy kicsit érzékeltessük, hogy a szín milyen piszok fontos, a vásárlók 84,7%-a szerint a színek legalább 50%-ban hozzájárultak a termékek kiválasztásában és megvásárlásában.

További kutatások azt is kimutatják, hogy az emberek egy személyről (pl: a szemszín), tájról (mennyire szívesen lennél ott) vagy termékről az első pillanattól számított 90 másodpercen belül véleményt nyilvánítanak! A színeknek a szerepe 60-90%-os.

A színed a márkád

Erős kezdésként had írjak egy remek esettanulmányt, ahol a zöld szín a Heinz ketchup életének legnagyobb bevételét forgalmazta: Ha belegondolsz elég gusztustalan vállalkozás, de mégis meghozta a gyümölcsét, ugyanis a  zöld ketchup bevezetését követő első hét hónapban több mint 10 millió palackot értékesítettek, és elképesztő tempóval, 24 órás gyártósori munka mellett kellett gyártani a terméket, hogy bírják a piacot, az eredmény pedig 23 millió dollár egy kis ételszínezős huncutság miatt.

Ha már márkáról és színekről beszélünk, említsük meg az Apple okosságát is, ugyanis színt vittek egy olyan piactérre, ahol lehetetlenségnek számított a bézsen túl gondolkodni. Máig a klasszikus szürke mellett szívesen vezet be a márka színeket, gondoljunk csak a gyönyörű Rosegold Macbookokra és telefonokra vagy a színes Ipod-okra.

A pszichológusoknak is van egy-két szavuk a színek és a ránk gyakorolt hatásukkal kapcsolatos vizsgálatokhoz.

Például kiderült, hogy a memóriára is nagy hatással van, hogy mennyire színes az a dolog, amit szeretnénk megjegyezni. Ezért van  például szerepe a tanulásnál a szövegkiemelőnek. Egyébként fontos, hogy a színgazdag képek jobban megmaradnak az emlékezetünkben mint a színtelen (fekete-fehér) képek.

Miért fontos ez?

A színes hirdetéseket 42%-al gyakrabban olvassák el, mint a fekete-fehér hirdetéseket és a szín 40%-al növeli az olvasói teljesítményt, arról nem is beszélve, hogy a fekete-fehér kép kétharmad másodpercnél kevesebb ideig tartja fent a figyelmet. Ez azért van, mert az emberek nem képesek minden részletet egyszerre feldolgozni, ezért például egy biztosítási vállalat színt használt bizonyos információ kiemelésére és átlagosan 14 nappal korábban kaptak ügyfélfizetést.

Hogyan tudod hasznosítani mindezt?

Menj le alfába és gondold át, hogy mi az a vállalkozásodban, amit a színek erejével át tudsz formálni, és csak a színekre gondolj. Ne felejtsd el a logód, weboldalad, sem pedig a termékeidet. Nézd meg, hogy jól hangsúlyozol-e a színekkel, vajon megmarad-e az emberek fejében a márkakommunikációd? Engedd szabadon a fantáziádat, hiszen lehetsz az új Heinz ketchup, ha ki mersz lépni a szürkeségből.