Hogyan védd és fejleszd üzleted a vírus ideje alatt?29 min read

Vállalkozásfejlesztés

Végleges bezárás? Munkanélküliség? Meddig fog ez tartani? Biztos benned is rengeteg kérdés merül fel ebben az időszakban. Ne feledd, mindenből van kiút!

#hetimeeting

Az itt olvasható gondolatokkal nem spanyolviaszként ható megoldást akarunk adni, de szeretnénk inspirálni és új szemszögből is megvizsgálni a felmerülő problémákat. Tudjuk jól, hogy minden cég gazdasági helyzete más és más, ezért egyénileg kell jó döntést kidolgozni arra, hogy életben maradjon vagy akár erősebben jöjjön ki céged a helyzetből. 

Mit tehetnek a jelenlegi helyzetben kis – és középvállalkozások?

Véleményünk szerint, a jelenlegi helyzetben nem a forgalom növekedésére érdemes fókuszálni, hanem a jelenlegi eladási szint és a vevők megtartására. Rengeteg vállalkozó elfelejti, hogy ilyenkor is nagyon fontos odafigyelni a cég hatékony üzemeltetésére, ami sajnos a legtöbb esetben háttérbe szorul. Leghatásosabb módszernek a vírushelyzet ideje alatt az számít, ha olyan tevékenységbe kezdesz, amely normál helyzetben is javítaná céged működését. Ilyen feladatok közé tartozik például

  • a hatékonyság növelése,
  • az ügyfelek megtartása,
  • a céges folyamatok optimalizálása, figyelemmel kísérése,
  • és végül a szokatlan helyzetből következő piaci rések felismerése.

Ezeket a pontokat figyelembe véve és kidolgozva egy jól szervezett cég sokkal könnyebben és gyorsabban tudja külső kapcsolatait megtartani és akár a vevőkör növelésére is sort keríthet!

„Viharban a tengerészek kidobják a felesleges súlyt a hajóból és átszervezik a legénységet. De nem fordulnak vissza, nem állnak meg, hanem MENNEK TOVÁBB, amíg lehet.”

Hogyan tudod segíteni vállalkozásodat a túlélésben?

A munkafolyamat leírása nagyban elősegíti a cég optimális működését. Vállalkozásod rossz működésének egyik nyilvánvaló jele, ha munkatársaid saját munkája mellett kénytelenek mások helyett is dolgozni, ezáltal olyan munkát is végeznek, amelyhez nem igazán értenek. Ha ez még nem elég probléma, akkor vedd számításba azt is, hogy emiatt saját feladataikkal sem tudnak megfelelő tempóban haladni. Ebből következik, hogy idővel mindenki a másik hibáztatásába kezd. A vezetők nem tudják, hogyan oldják meg ezt a helyzetet, ezért mindenki egyre idegesebb és feszültebb lesz. Ha odafigyelsz arra, hogy mindenki pontosan tudja a saját feladatát, akkor elkerülhetővé válik a leépítés, illetve akár a munkaidő csökkentése is szóba jöhet. Ha rend van, akkor nagyon könnyen felismerhető egy nem odaillő „bútordarab”, vagy esetleg egy fontos pozíció hiánya.

Mi biztosan többet dolgozunk home-office-ban, mint eddig bármikor. Ugyanis az ügyfél megtartása nehéz időkben nagyobb feladat, hiszen nem csak el kell nyerni, hanem meg is kell tartani a bizalmát, ráadásul a vezető pánik hangulata könnyen rossz vállalati döntésekre is sarkallhatja. Nehéz időkben, egy felzaklatott ügyfél sokkal bizalmatlanabb, könnyen visszamondhat egy megbízást. Ezt a bizalmatlanságot úgy tudod elkerülni, hogy még jobban figyelsz az ügyfél igényeire, nagyobb hangsúlyt teszel az ügyfélkapcsolat ápolására és a szervezet minden tagja figyelemmel kíséri az adott ügyfél problémáit.

Legyél előrelátó!

Ingoványosak a mindennapok, mégis nagyon sokat számít most a feladatok és a cég működésének folyamatos tervezése. Egy feladat megvalósításához át kell gondolnod néhány szempontot. Például, hogy milyen munkaerőre, mennyi beszállítóra és mennyi időre van szükséged hogy megvalósítsd terveid a jelenlegi helyzetben. Ezekkel átláthatóbbá teheted a feladataid és rá világíthatsz arra, hogy milyen beavatkozások szükségesek a különböző problémák elkerülése érdekében. Bármilyen rosszul is kezelik némelyek (cégek és az ő akcióikra reagáló emberek is!), a vállalkozások alapvetően azért léteznek, mert speciális problémában SEGÍTENI tudnak. Nehéz helyzetben pedig sokaknak segítségre van szüksége.

Ha holnaptól a Nap UV sugarai ötszörösére növekedne, akkor azonnal nagy szükség lenne nagy faktorszámmal rendelkező naptejre már akkor is, ha ki akarnál menni az utcára, nem igaz? Ha egy cég pedig éppen ebben „utazik”, azzal tud segíteni, hogy minél több naptejet bocsát a vevők rendelkezésére. A nehéz helyzettől függetlenül a termékeit szállíttatni, gyártatni és hirdetni is kell. Nem tehet a kialakult helyzetről, de sokat tud segíteni annak kezelésében. Ezt értjük az alatt, amit korábban írtunk: a szokatlan helyzetből következő piaci rések felismerése.

Mielőtt követ ragadna bárki is, nem kézfertőtlenítők gigászira emelt áron forgalmazásáról és hasonlókról vizionálunk, hanem valódi segítségről. Szerencsére egyre több ilyen felajánlást, adományt, ingyen ebédet és hasonlót lehet olvasni, melyek tényleg segítenek orvosokon, kórházakon, vagy pusztán olyan embereken, akik védekezni szeretnének a vírushelyzetben. Te, mint vállalkozó, ha olyan terméked és szolgáltatásod van, amivel segíteni tudsz, például az otthonaikba kényszerülő embereken (ételkiszállítás, gyógyszerfutár, csomagküldés, virtuális rendezvények, stb.), akkor tedd meg! De ennek is vége lesz egyszer. Mi fog történni, ha egyik hétről a másikra tömegek lesznek az utcán, a bevásárló központokban, az utakon? Mivel tudsz majd ott, és akkor segíteni nekik? Keresd a lehetőséget!

Mi várható, válság vagy lassulás?

Egyelőre erre a kérdésre még senki sem tudja a biztos választ, de például az autóipar és vendéglátás számára már szinte biztos, hogy a koronavírus járvány a válságot is elhozhatja. Rengeteg gyár, étterem bezárt vagy kényszerpihenő vált náluk szükségessé. Sokan azt valószínűsítik, hogy egy új gazdasági korszak is ez, amikor már semmi sem lesz olyan, mint régen. Viszont sok olyan cég, ami eddig eléldegélt valahogyan, most virágzik. Ilyenek például az egészségügyi ellátást biztosító, illetve a vegyi áruk gyártásával foglalkozó cégek, varrodák, hiszen ezekre most még nagyobb szüksége van a világnak. A legfontosabb inkább az, hogy alkalmazkodjunk a vállalkozásunkkal is ehhez az új helyzethez.

Hogyan tudsz készülni üzleted újranyitására a vírus után?

Ebben az időszakban nem csak arra kell figyelned, hogyan tudod az ügyfelet megtartani vagy éppen hogyan tudod megszerezni a bevételed forrását. Vezetőként nagyon fontos, hogy kommunikálj alkalmazottjaiddal és ügyfeleiddel! Fontos, hogy érdeklődj felől,ük hogy hogyan élik meg ezt az időszakot, mennyire érintettek ebben a szituációban és megerősítsd őket, hogy küzdesz értük és a vállalkozásért! Nagyon fontos, hogy felmérd, ez a vírus mekkora kockázatokkal jár. Fontos, hogy megnyugtasd vásárlóidat azzal, hogy megoldást keresel ennek a helyzetnek a kiküszöbölésére és ezt kommunikáld is felületeiden. Ha nem tudsz projektjeiddel megfelelően haladni, érdemes olyan új szolgáltatások fejlesztésén elgondolkoznod, amelyekre idáig nem volt időd. Ötleteidet munkatársaiddal is megoszthatod és őket is belevonhatod terveid elkészítésébe. A lényeg, hogy NE ADD FEL!

Mit tegyél

Ha a mostani időszakban nincs kereslet a termékeidre, szolgáltatásaidra:

  • Vedd fel a telefonod, hívd fel ügyfeleid és készíts piackutatást arról, hogy nekik most mire lenne igényük.
  • Gondolkozz azon, hogy most milyen új szolgáltatást, terméket tudnál nyújtani ügyfeleidnek. Mire lenne most kereslet?

Ha nem akkora az érdeklődődés a termékeid, szolgáltatásaid után, mint eddig volt:

  • Még nagyobb lendülettel kommunikálj social media oldalaidon!
  • Készíts oktató posztokat, videókat.
  • Számolj be munkatársak home office-ban töltött mindennapjairól.
  • Próbáld meg kedvezménnyel felbátorítani vevőid.